A Blurry Aftertaste

A Blurry Aftertaste esiste al confine tra fotografia, performance e scultura e analizza gli oggetti, le attività e le superfici che appartengono all’ambiente domestico, ritratto come un inspiegabile teatro dell’assurdo definito dalla creazione di strutture e scandito dalla ripetizione del lavoro. La casa diventa un luogo in cui i ricordi possono essere ricostruiti, in cui intimità e claustrofobia esistono simultaneamente, e una piattaforma che offre la possibilità di ridefinire e riconsiderare lo spazio della nostra esperienza domestica.

Le immagini di A Blurry Aftertaste operano in maniera osservazionale e performativa attraverso un approccio collaborativo tra Agostini e la sua famiglia, consentendole di esplorare i concetti di comodità, tensione e lavoro. Fotografie come Relaxation Island mostrano un cumulo di oggetti privati della loro funzione intrinseca di oggetti atti al riposo. I mobili che entrano in contatto con il corpo sono usati come strumento di lavoro tramite l’arrangiamento di una torre temporanea costruita e bilanciata dai protagonisti delle immagini.

La creazione e documentazione di strutture precarie che esistono al confine tra lo strano e il quotidiano è usata per identificare il significato di un’abitazione privata dei propri averi, e per esplorare i limiti all’interno del nucleo familiare.
Contemporaneamente alle immagini, la scultura A Cast Of a Crumpled Pillow estende e completa le aree chiave di indagine presenti all’interno delle fotografie: gravità, struttura e superficie. L’aspetto apparentemente morbido dell’oggetto in contrapposizione con la durezza della sua materialità evoca un’illusione di comodità spesso presente nelle abitazioni suburbane.

A Blurry Aftertaste è una riflessione sulla precarietà dell’idea di casa attraverso il bilanciamento di oggetti, la resistenza alla gravità, e lo scambio dei ruoli di potere che si manifesta all’interno delle immagini e durante la realizzazione del progetto.

A Blurry Aftertaste exists at the intersection between photography, performance and sculpture and focuses on the objects, activities and surfaces that belong to the domestic space, portrayed as an absurd and uncanny theatre defined by the creation of structures and the repetition of labour. The house becomes a place where memories can be reconstructed, where intimacy and claustrophobia exist simultaneously, a space to investigate how our familiar domestic existence can be reconsidered and redefined, and a platform where she can translate the gestures of everyday memories into new scenarios performed for the camera.

The images operate both as observational and directed performance through a collaborative approach between her and her parents, allowing to explore notions of comfort, tension and labour. Images such as Relaxation Island displays a pile of objects deprived of their functionality as resting apparatus. The furniture that comes in contact with the body is used as a tool of labour through the arrangement of a temporary tower constructed and balanced by her parents. The creation and documentation of precarious structures that exists between the strange and the mundane is used to identify the significance of a house emptied from its belongings, and to explore the boundaries between her and her family.

Although everything happens inside the perimeter of the house, the suggestion of an outside space is visible in most of the images. The borders of the home have been repetitively photographed to underline the dimension that exists between the private and the public, that given its ambivalent status functions both as closure and opening.

Alongside the images, the sculpture A Cast Of a Crumpled Pillow extends and compliments key areas of inquiry which are at play within the photographs, such as structure, weight, function, rest and surfaces. The appearance of the sculpture as soft opposed to the hard properties of its materiality evokes the illusion of comfort often present in suburban dwellings.

A Blurry Aftertaste is an attempt to better understand the precariousness of the notion of home through the action of balancing objects, and resisting gravity, the positions of power and the switch of roles that are at play within the images and during the making process.

Eleonora Agostini

Eleonora Agostini (1991) è un’artista italiana residente a Londra.
Il lavoro di Eleonora è guidato dal suo interesse per la riconsiderazione e la ridefinizione del quotidiano e del non eccezionale, esplorati attraverso fotografia, scultura e performance.
Il suo lavoro più recente, A Blurry Aftertaste, consiste in una raccolta di fotografie e sculture che considerano la complessità dello spazio domestico, mettendo in discussione i ruoli di potere nella sua famiglia e la funzione del lavoro all’interno dei confini della casa. Lavori precedenti includono A Study on Wait(ress)ing, una riflessione su lavoro, visibilità e rituali, One Must Imagining Him Happy, un’osservazione di scene domestiche non narrative e Something is Missing, un’esplorazione dell’idea di temporalità e transizione.

Eleonora ha esposto in Europa, Stati Uniti e Asia ed e’ una degli artisti selezionati per Bloomberg New Contemporaries 2019.
Il suo ultimo lavoro A Blurry Aftertaste è stato esposto come parte di Looking On (MAR, Ravenna 2019), Forever/Now (Format Festival, Derby 2019), On Making (National Museum of Gdansk, Gdanks 2019), Premio Francesco Fabbri (Villa Brandolini, Pieve di Soligo 2018), Not The Final Major Project (Hasting Forum, Hasting 2018), Beyond The Camera (PingYao Photography Festival, PingYao 2018 ). Altre mostre recenti includono 209 Women (Portcullis House, London e Open Eye Gallery, Liverpool, 2018 ­ 2019), There is No Threat (New York, 2018) e A Day Like the Others (Window 187, Londra 2018).

Si laurea con un Master in fotografia al Royal College of Art nel 2018.

Eleonora Agostini (b.1991) is an Italian artist based in London.
Eleonora’s practice is driven by her interest in the reconsideration and redefinition of the everyday and the overlooked, explored through photography, performance and sculpture.
Her most recent series, A Blurry Aftertaste, consists in a collection of photographs and sculpture that consider the complexity of the domestic space, by questioning relationship powers in her family and the role of labour within the borders of the home. Previous works include A Study on Wait(ress)ing, a reflection on labour, visibility and rituals, One Must Imagining Him Happy, an observation of non­narrative domestic scenes, and Something is Missing, an exploration of the ideas of temporality and transition.

Eleonora is one of the artists selected to be part of Bloomberg New Contemporaries 2019. Eleonora exhibited Europe, United States and Asia. Her last body of work A Blurry Aftertaste has been exhibited as part of Looking On (MAR, Ravenna 2019), Forever/Now (Format Festival, Derby 2019), On Making (National Museum of Gdansk, Gdanks 2019), Premio Francesco Fabbri (Villa Brandolini, Pieve di Soligo 2018), Not The Final Major Project (Hasting Forum, Hasting 2018), Beyond The Camera (PingYao Photography Festival, PingYao 2018). Other recent exhibitions include 209 Women (Portcullis House, London e Open Eye Gallery, Liverpool, 2018 ­ 2019), There is No Threat (New York, 2018) and A Day Like the Others (Window 187, Londra 2018).

She graduated from the Royal College of Art MA Photography programme in 2018.

A  Blurry Aftertaste


Eleonora Agostini